A kiválasztott változat és az aktuális verzió közötti különbségek a következők.
Előző változat mindkét oldalon Előző változat Következő változat | Előző változat | ||
tanszek:oktatas:tcp_socket_connection [2023/02/26 15:28] knehez |
tanszek:oktatas:tcp_socket_connection [2023/02/27 09:16] (aktuális) knehez [Exercise 1.] |
||
---|---|---|---|
Sor 1: | Sor 1: | ||
- | ====== Összetett feladat ====== | + | ====== Socket client and server exercises ====== |
- | Készítsen egy egyszerűsített FTP (file transport) klienst és szervert, amelynél a kliens elküldhet vagy letölthet szöveges file-okat a szerverről. | + | ==== Exercise 1. ==== |
- | Általános funkció leírás: | + | |
- | -) Kliens becsatlakozik a szerverhez és küld egy listázás üzenetet | + | |
- | -) Szerver visszaküldi a tárolt file-ok listáját (vagy előzőleg feltöltött file-ok listáját) | + | |
- | -) Kliens kilistázza a fileokat, és bekéri a felhasználótól, hogy milyen műveletet szeretne végezni? Feltöltés vagy letöltés? ('u' vagy 'd') | + | |
- | -) Mindkét esetben be kell írni a file nevét kiterjesztéssel együtt | + | |
- | -) A kliens elküldi a szerverre a kiválasztott file-t, vagy letölti a kiválasztott file-t egy adott könyvtárba. | + | |
+ | Create a simplified FTP (file transport) client and server where the client can send or download text files from the server: | ||
- | **Szerver nézőpont:** | + | == General use-cases == |
- | -) Becsatlakozás után felolvassa a file-okat a /store alkönyvtárból és a listázás üzenet megérkezése után a fájlneveket elküldi a kliensnek. | + | -) Client connects to the server and sends a 'file listing' message |
- | -) Várakozunk a kliens 'u' vagy 'd' műveletére | + | -) Server sends back the list of the downloadable files |
- | -) Klienstől kapunk egy filenevet és ha 'd' (download) a művelet, akkor felolvassuk a file-t és visszaküldjük a tartalmát | + | -) Client lists the files and asks the user what action they want to take? Upload or download? ('u' or 'd') |
- | -) Ha a művelet 'u' (feltöltés), akkor nyitunk egy új file-t a megadott néven és várjuk az adatokat, amiket kiírunk a file-ba. | + | -) In both cases users must give the full file name with extension |
+ | -) The client sends the selected file to the server (upload) or downloads the selected file from the server to a specific directory. | ||
- | **Kliens nézőpont** | + | == Server viewpoint == |
- | -) A kliens becsatlakozik és várja a visszajövő fájlok listáját, majd ha megjön akkor kiírjuk a konzolra | + | -) After connecting, it reads the files from the /store subdirectory and sends the file names to the client after receiving the listing message. |
- | -) Bekérjük a "u" vagy "d" billentyűt | + | -) We are waiting for the client's 'u' or 'd' operation |
- | -) Majd kérjük a file-nevet is. | + | -) We get a filename from the client and if the action is 'd' (download), we read the file content and return its contents |
- | -) a kliens a /files könvytárából olvassa a file-okat, vagy a letöltött file-t is ide hozza létre | + | -) If the operation is 'u' (upload), we open a new file with the specified name and wait for the data to be written to the file. |
- | -) "d" billentyű esetén létrehozza a /files/<filename> állományt és a szerverről jövő adatokat beleírja | + | |
- | -) "u" billentyű esetén a /files/<filename> állományt elküldi a szervernek | + | |
- | ====== Alappéldák ====== | + | == Client viewpoint == |
+ | -) The client connects and waits for the list of files coming back and writes it to the console | ||
+ | -) We ask for the "u" or "d" key | ||
+ | -) Then we'll ask for the file-name as well. | ||
+ | -) The client reads the files from the /files folder, or creates the downloaded file here | ||
+ | -) If you press "d", it creates /files/ and writes data from the server | ||
+ | -) If you press "u", /files/ is sent to the server | ||
+ | ==== TCP style ==== | ||
Sor 33: | Sor 34: | ||
- | ==== 1.) Hagyományos blokkolt TCP alapú socket szerver ==== | ||
- | === Socket szerver kód === | + | |
+ | |||
+ | ==== 1.) Traditional blocked TCP based socket server class in Java ==== | ||
+ | |||
+ | === Socket server source code === | ||
<code java> | <code java> | ||
import java.io.IOException; | import java.io.IOException; | ||
Sor 55: | Sor 59: | ||
void run() { | void run() { | ||
try { | try { | ||
- | // 1. szerver socket létrehozása | + | // 1. create a socket server listening to port 8080 |
providerSocket = new ServerSocket(8080, 10); | providerSocket = new ServerSocket(8080, 10); | ||
- | // 2. kapcsolódásra várakozás | + | // 2. waiting for the connection (here we are waiting until next connection) |
connection = providerSocket.accept(); | connection = providerSocket.accept(); | ||
- | // 3. Input és Output streamek megadása | + | // 3. create Input and Output streams |
out = new ObjectOutputStream(connection.getOutputStream()); | out = new ObjectOutputStream(connection.getOutputStream()); | ||
in = new ObjectInputStream(connection.getInputStream()); | in = new ObjectInputStream(connection.getInputStream()); | ||
- | // 4. socket kommunikáció | + | // 4. socket communication |
do { | do { | ||
try { | try { | ||
Sor 77: | Sor 81: | ||
ioException.printStackTrace(); | ioException.printStackTrace(); | ||
} finally { | } finally { | ||
- | // 4: kapcsolat lezárása | + | // 4: close connection |
try { | try { | ||
in.close(); | in.close(); | ||
Sor 106: | Sor 110: | ||
} | } | ||
</code> | </code> | ||
- | === Socket kliens kód === | + | === Socket client source === |
<code java> | <code java> | ||
import java.io.IOException; | import java.io.IOException; | ||
Sor 125: | Sor 129: | ||
void run() { | void run() { | ||
try { | try { | ||
- | // 1. socket kapcsolat létrehozása | + | // 1. try to connect to the socket: localhost:8080 |
requestSocket = new Socket("localhost", 8080); | requestSocket = new Socket("localhost", 8080); | ||
- | // 2. Input and Output streamek | + | // 2. Input and Output streams |
out = new ObjectOutputStream(requestSocket.getOutputStream()); | out = new ObjectOutputStream(requestSocket.getOutputStream()); | ||
in = new ObjectInputStream(requestSocket.getInputStream()); | in = new ObjectInputStream(requestSocket.getInputStream()); | ||
- | // 3: Kommunikáció | + | // 3: communications |
do { | do { | ||
try { | try { | ||
- | sendMessage("Hello szerver"); | + | sendMessage("Hello server"); |
sendMessage("bye"); | sendMessage("bye"); | ||
message = (String) in.readObject(); | message = (String) in.readObject(); | ||
Sor 145: | Sor 149: | ||
ioException.printStackTrace(); | ioException.printStackTrace(); | ||
} finally { | } finally { | ||
- | // 4: Kapcsolat zárása | + | // 4: close connection |
try { | try { | ||
in.close(); | in.close(); | ||
Sor 172: | Sor 176: | ||
} | } | ||
</code> | </code> | ||
+ | ==== Traditional UDP style ==== | ||
+ | The following Agent sends a message and waits for a response on port 8080, also with UDP. In the Eclipse IDE, the text you type on the console can be sent by pressing ctrl+z | ||
- | + | == Exercise 2. == | |
- | + | Modify the code so that you can transfer a burned-in name and existing text or image file larger than 2 kbytes and verify that it was successfully sent. | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== 2.) Hagyományos UDP alapú kommunikáció ==== | + | |
- | + | ||
- | 2.a) Az alábbi Ágens küld egy üzenetet és a 8080-as porton várja a választ rá, ugyancsak UDP-vel. Az eclipse fejlesztőkörnyezetben a consolon beírt szöveget ctrl+z leütésével lehet elküldeni. | + | |
- | + | ||
- | **Feladat**: módosítsuk a kódot, hogy át tudjon küldeni egy beégetett nevű, és létező, 2 kbyte-nál nagyobb szöveges vagy kép állományt és ellenőrizzük a sikeres küldést. | + | |
<code java> | <code java> | ||
Sor 213: | Sor 211: | ||
String modifiedSentence = new String(receivePacket.getData()); | String modifiedSentence = new String(receivePacket.getData()); | ||
- | System.out.println("átalakítva:" + modifiedSentence); | + | System.out.println("converted:" + modifiedSentence); |
clientSocket.close(); | clientSocket.close(); | ||
} | } | ||
Sor 219: | Sor 217: | ||
</code> | </code> | ||
- | 2.b) Az UDP szerver a 8080-as porton várja az ágensek üzeneteit és nagybetűre konvertálva visszaküldi a kliens UDP socketre. | + | 2.b) The UDP server waits for the agents messages on port 8080 and converts them to uppercase letters and sends them back to the client UDP socket. |
<code java> | <code java> | ||
Sor 238: | Sor 236: | ||
DatagramPacket receivePacket = new DatagramPacket(bytesReceived, bytesReceived.length); | DatagramPacket receivePacket = new DatagramPacket(bytesReceived, bytesReceived.length); | ||
- | // itt várakozik ameddig adat jön a 8080-as porton | + | // here we are waiting for the packets |
serverSocket.receive(receivePacket); | serverSocket.receive(receivePacket); | ||
- | String szoveg = new String(receivePacket.getData()); | + | String textMessage = new String(receivePacket.getData()); |
- | System.out.println("kaptam: " + szoveg); | + | System.out.println("I got: " + textMessage); |
InetAddress IPAddress = receivePacket.getAddress(); | InetAddress IPAddress = receivePacket.getAddress(); | ||
int port = receivePacket.getPort(); | int port = receivePacket.getPort(); | ||
- | String nagybetűsSzöveg = szoveg.toUpperCase(); | + | String upperCaseText = textMessage.toUpperCase(); |
- | bytesSent = nagybetűsSzöveg.getBytes(); | + | bytesSent = upperCaseText.getBytes(); |
- | // visszaküldi | + | // send back |
DatagramPacket sendPacket = new DatagramPacket(bytesSent, bytesSent.length, IPAddress, port); | DatagramPacket sendPacket = new DatagramPacket(bytesSent, bytesSent.length, IPAddress, port); | ||
serverSocket.send(sendPacket); | serverSocket.send(sendPacket); |