==== Pointerek a C nyelvben ==== A pointer a C nyelv egyik kulcsfontosságú fogalma, amely lehetővé teszi a programozók számára, hogy közvetlenül kezeljék/elérjék a memóriát. Más nyelvekben a memória közvetlenül "elérhetetlen" (pl. Java, C#, JavaScript, Python). A **pointer** //egy memóriacímre mutató változó//, ami lehetővé teszi, hogy közvetlenül hivatkozzunk egy adott memóriaterületre. ==== Pointer Deklaráció ==== A pointer deklarációja hasonló a változók deklarációjához, de a típusát is meg kell adni, és a név elé egy **csillagot** írunk. Például: ha a pointer egy egész szám memóriacímére mutató pointer: int *pointer; ==== Pointer inicializálás ==== A pointer inicializálása a memóriacímmel történik. Például: int variable = 10; int *pointer = &variable; Most a pointer változó a 'variable' memóriacímére mutat. ==== Dereferencia ==== A 'dereferenciálás' segítségével elérhetjük a pointer által mutatott értéket. Például: int value = *pointer; Most a //value// változó azon értéket tartalmazza, amelyre a //pointer// mutat. **Feladat 1:** Definiáljunk egy változót és írassuk ki azt a címet, ahol éppen tárolva van a memóriában. #include int main() { int a = 12; printf("%p\n", &a); } Megjegyzés: A **printf("%p")** 16-os (hexadecimális) számrendszerben kiírja a címet. Egy változó címét a neve elé írt &-jel jelenti. Ha csak 'a'-t írunk akkor 00000C-fog megjelenni, ami a 12 hexadecimális alakja, azaz a változó értéke, nem a címe lesz. **Feladat 2:** Definiáljunk egy változót és egy erre a változóra mutató pointert. Írassuk ki a változó értékét a pointer segítségével. #include int main() { int a = 12; int *b; // egy egészre mutató pointer létrehozása b = &a; // a pointer mutasson az 'a' változó címére printf("%d\n", *b); // a b előtti * mutatja, hogy nem a címet, hanem az ott tárolt értéket kell kiíratni } **Feladat 3:** Az előző feladatban adott b pointer segítségével növeljük meg az **a** változó értékét, majd írassuk ki az **a** változót. #include int main() { int a = 12; int *b; // egy egészre mutató pointer létrehozása b = &a; // a pointer mutasson az 'a' változó címére *b = *b + 1; printf("%d\n", a); } **Érték növelése pointeren kereszül** #include int main() { int a = 10; int* b = &a; // növeljük meg a értékét b-n keresztül röviden írva *b++; printf("%d", a); } Nem lett 11 **a** értéke. Miért? Mert (*b)++ -t kellett volna írni. **Érdekesség: Pointerre mutató pointer** Legyen egy **val** változó értéke 10. Hozzunk létre egy pointert ami a val változó címére mutat. Hozzunk létre egy másik pointert ami az első pointerre mutat. Irjuk ki a pointerek által mutatott címen tárolt értéket! #include int main () { int val = 10; int *ptr; int **pptr; ptr = &val; pptr = &ptr; printf("val erteke = %d\n", val ); printf("*ptr = %d\n", *ptr ); printf("**pptr = %d\n", **pptr); } **Érdekesség: Jelszó feltörés** Az alábbi program bekér egy karaktert a felhasználótól. Ha nem c-t nyom akkor nem helyes a kódja. #include int main() { char kod; int helyes = 0; printf("Kerem a varazsbillentyu megnyomasat.\n Csak 1 probalkozasa van, Mr. Bond.\n"); scanf("%s", &kod); if( kod == 'c' ) { printf ("A jelszo helyes\n"); helyes = 1; } else { printf ("A jelszo helytelen\n"); } if(helyes) { printf ("On a rendszergazda\n"); } } Látva a kódot, ha tegyük fel 5db bármilyen karaktert ütünk be, akkor is rendszergazdák leszünk. (érdemes kikísérletezni hány darab leütés kell, hogy elromoljon a működés) Magyarázzuk meg miért? (azért, mert a scanf felülírja a memóriát és a "helyes" érték 0-ja felülíródik. Ezt nevezzük "buffer túlcsordulásos" támadásnak.