Az alábbiakban bemutatjuk, hogy alapvetően milyen módszerekkel lehet informatikai rendszer-komponenseket fejleszteni. Az informatikai rendszerek és egyes komponenseik abban különböznek a hagyományos alkalmazásoktól, hogy elvárjuk tőlük, hogy szolgáltatásként közel állandó rendelkezésre állással működjenek. Viszont ahhoz hogy, egy alkalmazás/szoftver szolgáltatásként tudjon működni, rögtön felveti a következő kérdéseket:
hogyan lehet a komponens életciklusát vezérelni?
hogyan tud gazdálkodni a környezete erőforrásaival?
honnan/hogyan kaphatja meg a futásához szükséges konfigurációs informáicót?
hogyan tud kommunikálni a környezetével?
Natív fejlesztési módszer
Bár ez a legrégebbi módszer, mégis sok tekintetben ma is alkalmazzák. Például beágyazazott rendszerekben. A forráskódot egy adott CPU és operációs rendszer kombinációra fordítjuk le: pl. (amd64/Ubuntu). Lehetőség nyílik a futtatandó kód finomhangolására, sebességének vagy méretének optimalizálásra. A komponensek folyamatos futtatásának követelménye komoly fejlesztői felkészülést kíván.
c/c++/d fordítók: msvc, gcc, clang, dlang
pointerek, referenciák, heap/stack memória kezelés
a lefoglalt memória felszabadítása a fejlesztő feladata
nagy kihívást lehet:
API hívásokat operációs rendszer szinten ismerni kell
a különböző komponensek integrációja körülményes: a szerilaizációt egyedileg kell implementálni
Nincs beépített erőforrás kezelés
Nincs széles körben használt függőségkezelés
RELEASE/DEBUG módú fordítási módszer lassítja a fejlesztést
Az alkalmazás életciklusát (indítását, leállítását, monitorozását) az operációs rendszer kezeli
Speciális alkalmazási területei
Hibák
Nincs szabványos kivételkezelés
A fejlesztőnek kell kezelni a hibákat, a lekezeletlen problémák rendszerösszeomláshoz vezetnek
Nagyon körülményes a hibák felkutatása (memória dump, speciális log-ok)
Nagyon könnyű hibázni – nem inicializált adat struktúrák
Virtuális gépes fejlesztési módszer
A Java VM bevezetése (1997-) óta terjedt el. Egy virtuális processzort és a hozzá tartozó úgynevezett Byte Kódot, saját gépi kódú utasításkészletet definiál. A forráskódot nem közvetlenül a CPU-ra fordítja le, hanem a virtuális gép saját byte kódjára, amit futtatáskor a gazda rendszer gépi kódjára alakít át. Az virtuális gép általában c/c++ nyelven írt natív alkalmazás, ami általában több plattformon is működik.
Fontosabb virtuális gép implementációk
Java Virtual Machine
NodeJS, chromium
Common Language Runtime (CLR): .net rendszer
Zend Engine: php
Adobe Flash Player: swf futtatás
HHVM: php alapú VM a facebook fejlesztésében
ABAP: SAP virtuális gépe
Python: VM
LLVM: ez nem a klasszikus VM, hanem a forrást egy u.n. llvm byte kódra fordítja, majd ez fordul le natív kóddá. „LLVM is designed around a language-independent intermediate representation that serves as a portable, high-level assembly language that can be optimized with a variety of transformations over multiple passes.”
Just in Time (JIT) fordítás
A virtuális gép képes az alkalmazások kódját folyamatosan optimalizálni, a byte kód átalakítás dinamikus.
Memóriakezelés
Beépített erőforrás kezelés
Beépített, széleskörben használt függőségkezelés
RELEASE/DEBUG módú fordítási módszer nem értelmezett
Az alkalmazás életciklusát (indítását, leállítását, monitorozását) a virtuális gép kezeli
Komponensek fejlesztése
együttműködő komponensek fejlesztéséhez ideális, mivel a VM-en futó alkalmazások TCP/IP segítségével könnyen kommunikálhatnak egymással
a hálózati objektumokat önelemzés segítségével könnyen lehet használni, illetve módosítani. (Java reflection)
Middleware fejlesztési módszer
Alkalmazás kiszolgálós fejlesztési módszer. Eredetileg a Sun Microsystems adta ki 1999-ben akkor még J2EE néven. A szabványos specifikáció jelenleg a 8-as verziónál tart (2017): https://javaee.github.io/javaee-spec/
-
Fontosabb Glashfish, Websphere, Weblogic, JBoss, Wildfly
Az alkalmazások teljes életciklusát a middleware kezeli.
Web Container: webes komponensek életciklusának kezelése.
Servlet: Olyan Java osztály ami Http kérések szabványos feldolgozásáért és válaszaiért felel. Eredetileg a dinamikus Web tartalmak létrehozásáért felel. A generált tartalom HTML, de újabban JSON. Tartalmaz URL mapping-et is. 1996-ban mutatták be először, mint koncepciót!
Automatikusan generálható servleteket is létre lehet hozni a a JSP techniológia segítségével, ahol a
HTML kód tartalmazhat Java kódokat is.
HTTP kérések: GET, POST, PUT, DELETE, OPTIONS
Java servlet API:
Mintapélda:
public class MyServlet extends HttpServlet{
public void doGet(HttpServletRequest req, HttpServletResponse res) throws ServletException, IOException
{
res.setContentType("text/html");
PrintWriter pw=res.getWriter();
pw.println("<html><body>");
pw.println("Hello from servlet");
pw.println("</body></html>");
pw.close();
}
}
A metaadatok kezelése az első változatokban XML leírókkal történt. Ezekben lehetett megadni, hogy egy osztály hogyan viselkedjen: URL mapping, futó példányok száma, stb.
ESB - Enterprise Service Bus
Szolgáltatás BUSZ: Szolgáltatás Orientált Architektúra (SOA). Lazán összekapcsolt komponenseken (szolgáltatások) alapul. A hálózatoknál ismert BUSZ fogalom analógiája.
Legfontosabb funkciók:
Üzenet továbbítás - Message Routing a szolgáltatások között
Szolgáltatás felderítés
Különböző protokollok konverziójának támogatása
Validáció - séma validáció
Szolgáltatások verziókezelése
Monitoring szolgáltatások
Üzleti folyamatok menedzselése
Előnyök:
könnyen skálázható használat - lokális szolgáltatástól a teljes vállalti elérésig
az integráció implementálása (kódolás) helyett, konfigurációk kialakítása
lazán kapcsoltság miatt könnyen lehet szolgáltatásokat indítani, leállítani
Hátrányok:
Ismertebb implementációk:
Azure Service Bus, Microsoft Biztalk Server, Mule ESB, Oracle ESB, IBM Websphere ESB, JBOSS ESB