Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


tanszek:oktatas:informatikai_rendszerek_epitese:fejlesztesi_modszerek

Informatikai Rendszerek

Az alábbiakban bemutatjuk, hogy alapvetően milyen módszerekkel lehet informatikai rendszer-komponenseket fejleszteni. Az informatikai rendszerek és egyes komponenseik abban különböznek a hagyományos alkalmazásoktól, hogy elvárjuk tőlük, hogy szolgáltatásként közel állandó rendelkezésre állással működjenek. Viszont ahhoz hogy, egy alkalmazás/szoftver szolgáltatásként tudjon működni, rögtön felveti a következő kérdéseket:

  • hogyan lehet a komponens életciklusát vezérelni?
  • hogyan tud gazdálkodni a környezete erőforrásaival?
  • honnan/hogyan kaphatja meg a futásához szükséges konfigurációs informáicót?
  • hogyan tud kommunikálni a környezetével?

Natív fejlesztési módszer

Bár ez a legrégebbi módszer, mégis sok tekintetben ma is alkalmazzák. Például beágyazazott rendszerekben. A forráskódot egy adott CPU és operációs rendszer kombinációra fordítjuk le: pl. (amd64/Ubuntu). Lehetőség nyílik a futtatandó kód finomhangolására, sebességének vagy méretének optimalizálásra. A komponensek folyamatos futtatásának követelménye komoly fejlesztői felkészülést kíván.

  • c/c++/d fordítók: msvc, gcc, clang, dlang
  • pointerek, referenciák, heap/stack memória kezelés
  • a lefoglalt memória felszabadítása a fejlesztő feladata
  • nagy kihívást lehet: API hívásokat operációs rendszer szinten ismerni kell
  • a különböző komponensek integrációja körülményes: a szerilaizációt egyedileg kell implementálni

Nincs beépített erőforrás kezelés

  • az erőforrás gazdálkodás a fejlesztő feladata

Nincs széles körben használt függőségkezelés

  • a felhasznált függőségek (mások által fejlesztett komponensek) szabványos kezelése nem egységes

RELEASE/DEBUG módú fordítási módszer lassítja a fejlesztést

  • előfordulhat, hogy másik fordítóval a program működése eltér (hibás, lassabb)

Az alkalmazás életciklusát (indítását, leállítását, monitorozását) az operációs rendszer kezeli

Speciális alkalmazási területei

  • maximális tranzakciósebességre van szükség
  • IOT eszközök: nem áll rendelkezésre elegendő memória a futtatáshoz vagy FPGA megoldások szükségesek

Hibák

  • Nincs szabványos kivételkezelés
  • A fejlesztőnek kell kezelni a hibákat, a lekezeletlen problémák rendszerösszeomláshoz vezetnek
  • Nagyon körülményes a hibák felkutatása (memória dump, speciális log-ok)
  • Nagyon könnyű hibázni – nem inicializált adat struktúrák

Virtuális gépes fejlesztési módszer

A Java VM bevezetése (1997-) óta terjedt el. Egy virtuális processzort és a hozzá tartozó úgynevezett Byte Kódot, saját gépi kódú utasításkészletet definiál. A forráskódot nem közvetlenül a CPU-ra fordítja le, hanem a virtuális gép saját byte kódjára, amit futtatáskor a gazda rendszer gépi kódjára alakít át. Az virtuális gép általában c/c++ nyelven írt natív alkalmazás, ami általában több plattformon is működik.

Fontosabb virtuális gép implementációk

  • Java Virtual Machine
  • NodeJS, chromium
  • Common Language Runtime (CLR): .net rendszer
  • Zend Engine: php
  • Adobe Flash Player: swf futtatás
  • HHVM: php alapú VM a facebook fejlesztésében
  • ABAP: SAP virtuális gépe
  • Python: VM
  • LLVM: ez nem a klasszikus VM, hanem a forrást egy u.n. llvm byte kódra fordítja, majd ez fordul le natív kóddá. „LLVM is designed around a language-independent intermediate representation that serves as a portable, high-level assembly language that can be optimized with a variety of transformations over multiple passes.”

Just in Time (JIT) fordítás

A virtuális gép képes az alkalmazások kódját folyamatosan optimalizálni, a byte kód átalakítás dinamikus.

Memóriakezelés

  • Pointerek használata tiltott (általában)
  • Szemétgyüjtési algoritmus felel a nem használt memória felszabadításáért

Beépített erőforrás kezelés

  • az erőforrás gazdálkodás a fejlesztő feladata
  • a VM rendelkezik erőforráskezelő lehetőségekkel

Beépített, széleskörben használt függőségkezelés

  • a felhasznált függőségek (mások által fejlesztett komponensek) szabványos kezelése egységes (pl. Maven)

RELEASE/DEBUG módú fordítási módszer nem értelmezett

  • a fejlesztés a korábbi DEBUG módhoz hasonló, a nyomkövetésnél az optimalizáció rejtve marad

Az alkalmazás életciklusát (indítását, leállítását, monitorozását) a virtuális gép kezeli

Komponensek fejlesztése

  • együttműködő komponensek fejlesztéséhez ideális, mivel a VM-en futó alkalmazások TCP/IP segítségével könnyen kommunikálhatnak egymással
  • a hálózati objektumokat önelemzés segítségével könnyen lehet használni, illetve módosítani. (Java reflection)

Middleware fejlesztési módszer

Alkalmazás kiszolgálós fejlesztési módszer. Eredetileg a Sun Microsystems adta ki 1999-ben akkor még J2EE néven. A szabványos specifikáció jelenleg a 8-as verziónál tart (2017): https://javaee.github.io/javaee-spec/

  • Jellemzően Java nyelven implementált Middleware-t alkalmaz. Ismertebb (26) Java middleware
  • Fontosabb Glashfish, Websphere, Weblogic, JBoss, Wildfly
  • Az alkalmazások teljes életciklusát a middleware kezeli.

Web Container: webes komponensek életciklusának kezelése.

Servlet: Olyan Java osztály ami Http kérések szabványos feldolgozásáért és válaszaiért felel. Eredetileg a dinamikus Web tartalmak létrehozásáért felel. A generált tartalom HTML, de újabban JSON. Tartalmaz URL mapping-et is. 1996-ban mutatták be először, mint koncepciót!

  • Automatikusan generálható servleteket is létre lehet hozni a a JSP techniológia segítségével, ahol a HTML kód tartalmazhat Java kódokat is.
  • HTTP kérések: GET, POST, PUT, DELETE, OPTIONS

Java servlet API:

Mintapélda:

  public class MyServlet extends HttpServlet{  
 
	public void doGet(HttpServletRequest req, HttpServletResponse res) throws ServletException, IOException  
		{  
		res.setContentType("text/html");
		PrintWriter pw=res.getWriter();  
 
		pw.println("<html><body>");  
		pw.println("Hello from servlet");  
		pw.println("</body></html>");  
 
		pw.close();  
		}
	} 

A metaadatok kezelése az első változatokban XML leírókkal történt. Ezekben lehetett megadni, hogy egy osztály hogyan viselkedjen: URL mapping, futó példányok száma, stb.

ESB - Enterprise Service Bus

ESB

Szolgáltatás BUSZ: Szolgáltatás Orientált Architektúra (SOA). Lazán összekapcsolt komponenseken (szolgáltatások) alapul. A hálózatoknál ismert BUSZ fogalom analógiája.

Legfontosabb funkciók:

  • Üzenet továbbítás - Message Routing a szolgáltatások között
  • Szolgáltatás felderítés
  • Különböző protokollok konverziójának támogatása
  • Validáció - séma validáció
  • Szolgáltatások verziókezelése
  • Monitoring szolgáltatások
  • Üzleti folyamatok menedzselése

Előnyök:

  • könnyen skálázható használat - lokális szolgáltatástól a teljes vállalti elérésig
  • az integráció implementálása (kódolás) helyett, konfigurációk kialakítása
  • lazán kapcsoltság miatt könnyen lehet szolgáltatásokat indítani, leállítani

Hátrányok:

  • lassú kommunikáció
  • központosítás miatt, hiba esetén teljes leállás lehet
  • nagy komplexitás a konfigurációban

Ismertebb implementációk:

  • Azure Service Bus, Microsoft Biztalk Server, Mule ESB, Oracle ESB, IBM Websphere ESB, JBOSS ESB
tanszek/oktatas/informatikai_rendszerek_epitese/fejlesztesi_modszerek.txt · Utolsó módosítás: 2024/03/11 09:46 szerkesztette: knehez